måndag 31 december 2012

Årskrönika 2012: 600 träningstimmar

En torr siffersummering av och några reflektioner över träningsåret 2012. Årskrönikan med cykel- och actionbilder hittas annorstädes.
Måste inleda med att jag är riktigt nöjd över att på årets sista dag lyckas få räkneverket på Funbeat att slå om till 600+ timmar. Det var inte ett mål jag hade siktat mot någon längre tid, det var bara här under de senaste veckorna som jag insåg att den milstolpen var inom räckhåll.
De här timmarna fördelade sig på ett fåtal träningsformer:
193 h mountainbike
87 h landsvägscykling
+ några andra cykelvarianter som downhill och dirt
Den sammanlagda cykelträningen stod för 323 timmar.

Min huvudsakliga komplementträning är spinning. 155 timmar har jag suttit i cykelsalen på IKSU, nästan uteslutande under vinterhalvåret.

Styrketräningen kommer därnäst med sina 88 pass eller nästan 90 timmar som jag svettats i gymmet. 

Andra sorters träning för en tynande tillvaro knappt värd att nämnas.

När det gäller skogscykling känns det nästan lite meningslöst att räkna antal kilometrar, i teknisk terräng hinner man inte särskilt långt ens på 3-timmarspass. Men för sakens skull då, jag har cyklat 456.6 mil i år varav 214 mil på MTB och 224 mil på LVG. Resterande mil har jag skrapat ihop på annat sätt.

Något som slog mig när jag scrollade igenom träningskalendern är att det finns just inga sjukdomsdagar under året, någon enstaka dag bara där jag noterat lite halsont eller snuva, men inget ihållande och inget som stört träningen. Väldigt skönt förstås, att hålla sig frisk under såpass lång tid.
En annan notering är att jag också varit förskonad från skador. Man kan ju tycka att en soffpotatis som från ingenstans lägger in en hyfsad träningssatsning borde ligga i riskzonen för överansträngning, muskelskador eller andra kroppsliga protester. Efter vurpan i november fick jag lägga in några vilodagar för att läka ihop, i övrigt har jag inte haft några skavanker som inte gått att träna sig igenom, som t.ex. de där gamla risiga knäna som gör sig påminda ibland.

600 timmar träning på ett år? Då borde man vara riktigt jäkla vältränad nu då...? Nä, inte alls. För det första var mitt utgångsläge tämligen uselt, för det andra ligger inte hela mitt träningsfokus på att bli starkare/snabbare/uthålligare/bättre, för det tredje verkar jag inte riktigt ha generna med mig för att snabbt kunna bli allt det där som nämns i föregående sats.
Men visst har jag fysiskt förbättrat mig under året, ingen tvekan om det - fast det roligaste är att jag lärt mig massor av teknik på skogscykeln och gjort, tycker jag själv åtminstone, stora framsteg mot att våga köra hårdare och fortare på stigarna. Fast det viktigaste av allt är förstås att jag överlag haft riktigt, riktigt kul under de flesta av de där träningstimmarna! Det är där jag försöker ha mitt fokus och det har jag tänkt behålla även under kommande träningsår.

Efter en sån här maffig summering så är det väl läge att önska ett gott nytt till bloggläsarna, jag vet bara vilka ett fåtal av er är, besöksstatistiken avslöjar dock ett stort antal smygläsare som inte vill ge sig till känna ;) Men oavsett om jag känner er eller ej så önskar jag er alla ett:
Gott Nytt År!

2 kommentarer:

  1. Det är en imponerande summa timmar du har fått i hop Karin! Bristen på sjukdom och skador måste ju tyda på att du hittat en bra balans:)
    Rolig serie årskrönika du har gjort, vilket träningsår och jättekul att få tagit del av den. Ser framemot att få följa dig under 2013:)

    Och inte du inte vältränad? Sicket struntprat:)

    Gott nytt (träningsår)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har verkligen varit ett bra år, tror aldrig jag kommer kunna få till något liknande igen. Blir spännande att se vad 2013 har att bjuda på, kanske det här blir året då jag dristar mig till att kalla mig vältränad ;)

      Gott nytt träningsår till dig också!

      Radera