onsdag 26 december 2012

Årskrönika 2012: Januari - Mars

Året inleddes med de första stapplande stegen i gymmet, vilse bland hantlar och svagast bland de svaga. I spinningsalen kände jag mig mer hemma efter att ha fördrivit ett antal timmar där redan under slutet av hösten och förvintern. En milstolpe i januari var att jag för första gången någonsin tränade mer än 10 timmar under en vecka.
Utöver spinning skrapade jag ihop några timmar mountainbike på snöiga stigar också, mestadels i Gammliaskogen.
Samt någon timme på landsvägen med hybriden.
Mot slutet av januari satt jag och drömde mig bort till fjäll, sol och värme. Funderade på om 2012 skulle bli året då jag för första gången skulle få med mig en cykel till fjälls. Så blev det ju också, men det dröjde några månader till dess.

I februari fortsatte jag trappa upp träningen, jag hade ju ett mål om att cykelträna >10 timmar/vecka. Matade på med fler och längre spinningpass. Fortsatte jobba på i gymmet.
Det blev ett fåtal utomhuspass också, det dummaste ett intervallpass i -21 grader, ett betydligt roligare på fina skoterstigar i Gammlia.
I februari hittade jag också Wattbiken på IKSU, drog till med 200W under 4x4 minuter första gången jag testade. Den siffran skulle komma att höjas lite under året.

Februari innehöll också årets längsta viloperiod, livet var alltför stressigt för att jag skulle hinna klämma in ett endaste träningspass under en 8-dagarsperiod. Jag skulle till att försvara min doktorsavhandling så cyklingen fick stå åt sidan ett tag.

Som disputationspresent åt mig själv hade jag beställt en ny cykel och den anlände lämpligt nog dagen efter försvaret. En Canyon Nerve XC, min första heldämpade mountainbike. Det var kärlek vid första ögonkastet! 
Premiärturen i skogen fick köras på snö förstås, det var ju ändå mars och fortfarande vinter.
Vissa dagar kändes det ändå att våren var på gång, vägarna började på att tina fram och det gick att köra landsväg också.
Fast mestadels blev det ändå spinning, över 35 timmar under hela månaden. Totalt nådde jag upp en bit över 62 träningstimmar i mars. Grundträningen flöt på fint med andra ord, längtade innerligt efter att få omsätta den i riktig cykling på riktiga stigar. 

Fortsättningen hittar här: April-Juni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar