tisdag 7 januari 2014

Utmaning #1 under 2014

Arbetsplatsklassikern

Det dök upp ett friskvårdsinlägg på intranätet innan jul med erbjudande om att anmäla sig till Arbetsplatsklassikern. Det är en extremt svenssonfierad version av klassikern: man skall motionera motsvarande klassikerloppen fast man har hela 6 veckor på sig att slutföra varje gren. Det ser väl rätt tamt ut, inte sant?
Redan på förhand har jag bestämt mig för att skippa simdelen, inte ens om jag hade ett helt år på mig skulle jag simma ihop 3 km frivilligt! Återstår då Vätternrundans 30 mil på cykel, Lidingöloppets 3 mil löpning samt Vasaloppets 9 mil skidor (alt. Engelbrektsloppet 6 mil alt. Vasaloppet + Engelbrektsloppet=15 mil).

Jag känner förstås att jag måste göra det här till något av en större utmaning för egen del, men har ännu inte bestämt upplägget riktigt. Det första som slog mig var att försöka ha ett tidsfönster på 1 vecka för varje gren. Och/eller köra varje "lopp" uppdelat på bara två pass.
Alternativet att beta av sträckorna som i den riktiga klassikern finns förstås också, fast jag är inte jättepepp på att nöta skidor eller cykelsadel en hel dag bara-för-att.
Eller så kör jag bara skiten ur mig så mycket jag kan för att skrapa ihop så lång sträcka det går under de sex veckor vi har till hands för varje lopp.

19 januari börjar utmaningen, hoppas vi har snö till dess!


2 kommentarer:

  1. Meh! Det tar 90 min att bröstsimma 3000m i pensionärsfart. Iväg till simhallen med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, inte en chans!! Bara tanken på att plaska 25 m fram & tillbaks ger mig myrkrypningar i hela kroppen av tristess, trötthet och själadöd.

      Radera