torsdag 5 maj 2016

Cykelpendling för att komma i form

45 minuter gratisträning om dagen

Efter förra årets kroppskaos sliter jag på för att få upp konditionen och styrkan igen. Vid kontrollen i mars var sköldkörtel- och sköldkörtelstimulerande hormoner äntligen i schack igen, sådär på en höft knappt eller ungefär ett år efter att de ballade ur. För att snabba på återuppbyggnaden och utnyttja vardagstransporten till något vettigt har jag börjat cykelpendla, något som underlättas av att jag nyss bytt jobb och harvar på med ett helt normalt och svenssonigt måndag till fredag, morgon- till eftermiddagsschema. Konstigt efter 3½ år med ständig kvällstjänstgöring. Hur som helst, 8 km stadscykling ligger mellan mig och jobbet. Kona-hybriden med bockstyre har kommit väl till användning nu! Alldeles underbar pendelhoj faktiskt, förstår inte riktigt varför inte fler hybrider levereras med bock och varför min Dew Drop-modell försvunnit ur produktion.
Än så länge ligger fokus på att bara väcka cykelbenen, men jag tänker mig kunna nyttja transportcyklingen som kvalitetspass vad det lider. Ta en extra sväng på hemväg med inbakade intervaller t.ex. Varvat med lugna dagar/aktiv vila där jag måste försöka låta bli att "tävla" med alla andra på cykelbanan. Det är svårt att låta bli att köra om den som ligger framför...
Som bonus känner jag mig som en piggare människa både när jag stämplar in och ut, vardagsmotion är bra skit. Bonus nummer två är att jag kvalificerar mig för att skriva i happy-tråden "Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?" Dessutom, 1 maj drog Cykelkampen igång, en tävling mellan olika europeiska städer om vilka som cyklar mest. Umeå brukar placera sig bra och i år ska jag bidra med mitt strå till stacken.
Nackdelar med cykelpendling? Har inte väl inte hittat några direkt ännu, det går fortare än bussen, billigare än bilen, jag blir gladare. Hmm, skulle väl vara att det blir lite mer tvätt och att det tar lite längre tid i omklädningsrummet på jobbet då. Det kan jag nog leva med. Fördelarna uppväger helt klart och det känns som att det kommer bli en bra väg tillbaks mot cykelformen igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar