fredag 16 september 2016

Hårdtest av Enduras MT500 handskar

Good shit

Fick mig ett par nya handskar från Cykelkraft här på sensommaren. Endura MT500 i dammodell. Inte alltid så lätt att hitta handskar för hårdkörning gjord för smalare tjejhänder, men här hittade jag ett par. Efter några vändor i Bygdsiljumsbackens bikepark är jag redo för att ge dem ett omdöme.
Som underrubriken redan antytt kommer jag skriva gott om de här handskarna. Känslan var positiv redan från det första klämma-känna-testet. Ovansidan är kraftigt sydd med några välplacerade gummiploppar för extra skydd för knogar och fingrar. Undersidan är tunnare och följsam med bra känsla för handtagen och bra silikongrepp för bromsfingret.



De är lite väl stadiga för mysig skogscykling, jag kommer använda dem vid hårdare stigcykling och utförsåka. Med mina frusna händer tänker jag mig att de kommer funka från senvår en bit inpå hösten, men några vinterhandskar är de definitivt inte, det är för mycket luftdrag genom tyget för det.


Långtidshållbarheten kan jag ännu inte säga något om, men de har fått några smällar mot trädstammar i farten och varit ner i backen nån gång. Det syns inga märken alls på dem ännu och mina fingrar klarade sig bra utan några skråmor också.


Passformsmässigt sitter Medium bra på mina långsmala händer. Handskar av herr/unisex-modell brukar vara för breda med för mycket tyg som knövlar ihop sig i handflatan med blåsor till följd. De senaste handskarna jag skaffade innan de här var av junior(pojk)modell just för att få en mer slimmad handske. De här damhandskarna är tydligt anpassade för smäckrare händer och det är grymt att Endura gjort en damvariant för mer actionbetonad mountainbikecykling.


Senaste söndagen lånade jag en av backens hyrcyklar för att testa på dubbelkronad fetinghoj i de svarta lederna, mer om det i ett senare inlägg! Men notera de snyggt ljusblå handskarna ;)
Apropå Cykelkraft, det är alltså gamla Cyclecomponents som gått ihop med och bytt namn till just Cykelkraft. Hoppas de kommer kunna bibehålla samma bredd och utbud som gamla CC. Det är ändå trevligt att kunna nätshoppa på svenska ibland, även om konkurrensen är hård från tyskt och engelskt håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar